Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Sata tarinaa Liperistä-hanke kutsuu matkailuseminaarin tiistaina 30.11.2021 kello 12.30-16.00. Tilaisuus järjestetään hybriditapahtumana ja voit osallistua joko paikan päällä Liperissä tai etäyhteyksillä. Ilmoittautuminen ja kahvit alkavat klo 12.30 ja ohjelma käynnistyy kello 13.00.

Tilaisuudessa noudatetaan voimassaolevia turvallisuus- ja hygieniamääräyksiä. Seminaari lähetetään myös streamattuna YouTubessa (linkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse ennen tapahtumaa), joten vaikka et pääse paikalle, voit silti osallistua. Paikan päälle mahtuu 24 osallistuja ilmoittautumisjärjestyksessä. Tilaisuus on maksuton.

Välitäthän kutsua eteenpäin myös kollegoillesi!

Lämpimästi tervetuloa, Oxana Rassokha

Sata tarina Liperistä - hanke
Sata tarinaa Liperistä-hankkeen seminaari
Tarinallistamisesta ja digitaalisuudesta voimat matkailukohteen kansainvälistymiseen
Tiistai 30.11.2021 klo. 12.30 – 16.00, Tolpontie 2, LIPERI
Ilmoittautuminen 25.11.2021 mennessä: pentti.kuokkanen@pp.inet.fi

OHJELMA

Tilaisuuden juontaja: Oxana Rassokha, Sata tarinaa Liperistä- hankkeen projektivastaava

12.30 Ilmoittautuminen ja kahvit

13.00 Tervetuloa! (tilaisuus alkaa)
13.05 Liperi-Seura ry puheenjohtaja alkusanat, Pentti Kuokkainen
13.10 Maaseutumatkailun kehittäminen ja paikallisten asukkaiden rooli,
Markkina-asiantuntija Aleksandra Shakhnovich, Visit Finland
13.45 Keskustelu
14.00 Tauko
14.10 Tarinat matkailutuotteiksi ja osaksi matkailureittejä,
Digital & Russia Account Manager Anna Härkönen, VisitKarelia Oy
14.30 Sata tarinaa Liperistä-hanketulokset,
projektivastaava Oxana Rassokha
14.45 Paikallistarinoiden hyödyntäminen matkailun hyödyksi, Fonari Oy
15.00 Sata tarinaa Liperistä-hankkeen partneri: Venäjän Karjala, Nuosjärvi kylä,
Maaseutumatkailunasiantuntija Marina Sokolova
15.15 izi.TRAVEL karttapohjaisen äänitarinoiden jakelualustan hyöty matkailijoille,
Oxana Rassokha
15.30 Keskustelu
16.00 Seminaari päättyy

Liperi-Seuralla on meneillään Leader-projekti, jonka puitteissa kerätään tarinoita kyliltä.

Ensinnäkin tarinat tallennetaan historiallisessa mielessä, ja ne ovat aikanaan
luettavissa Liperi-Seuran kotisivuilla. Kaipaamme eläviä tarinoita elämästä kylillä, henkilöhistorioita, muistoja tapahtumista, elinkeinoista ja kaikesta siitä, mikä liittyi kylien elämään. Tarinat voivat olla myös tästä päivästä, jolloin niitä voi lukea tässä mielessä: ”kuinka elämä onkaan muuttunut”.

Historian tallentamisen ohella etsimme matkailuun liittyvä kohteita, jotka julkaistaan matkailijoille tarkoitetussa karttapalvelussa. Kartalla näkyviä reittejä seuraamalla matkailijat voivat löytää tutustumiskohteita Liperin alueelta. Reitin pisteet voivat olla hyvin yksityiskohtaisiakin, ajatellaan vaikkapa pyöräilijää, joka reitin varrelta voi löytää talon, lammen, mäkikumpareen tai vastaavan kohteen, johon liittyy paikallinen tarina. Siis eläviä tarinoita ihmisistä ja elämästä kerrottuna toisille ihmisille.

Paikalliset yrittäjät voivat kertoa oman tarinansa, ja tuoda tarinan kautta kartalle oman yrityksensä. Se voi olla esim. majoituspalveluja, käsitöitä, elintarvikkeita tai vastaavaa. Karttapalvelu tarjoaa ilmaisen keinon tuoda esille sellaisia palveluja, joita matkailijoille on paikkakunnalla tarjolla. Ja kun se julkaistaan internetissä, niin yritysten nimet saavat lisää tunnettavuutta hakukoneiden kautta.

2. Tapahtumat, tarinoiden tallentaminen

• Viinijärvi keskiviikko 17.11.2021 klo 18.00, Vinkkari-yhteisötila, Kauppatie 4, Viinijärvi.

Kylät: Viinijärvi, Kompero, Risti, Ahonkylä, Käsämä, Vaivio

• Ylämylly torstai 11.11.2021  klo 18.00 Ylämyllyn uusi koulu, Laavupolku 2, Ylämylly.

Kylät: Ylämylly ja Vaivio

Tervetuloa kertomaan oma ja oman kyläsi tarina!

Lisätietoja: Pentti Kuokkanen, 0451315156 tai pentti.kuokkanen (ät) pp.inet.fi